CEJPEK, M. Heuristiky pro hraní hry Scotland Yard [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií. 2024.

Posudky

Posudek vedoucího

Zbořil, František

Z pohledu vedoucího práce hodnotím jednak aktivitu během semestru, která byla dobrá, a jednak to, že v textu student asi vlivem časové tísně nestihl uvést podstatné části ohledně výsledné realizace. Tedy mé podprůměrné hodnocení obě tyto části kombinuje.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Informace k zadání Zadáním bylo vyzkoušet metody strojového učení pro hry s ne zcela dostupným prostředím. Aplikace je funkční a jako taková by požadavky naplnila. Výsledný text, zdá se, má jisté poměrně závažné nedostatky.
Práce s literaturou Student volil literaturu většinou sám, ale jak jsem mohl posoudit, vhodně k tématu práce.
Aktivita během řešení, konzultace, komunikace Během řešení student aktivní byl a na konzultace chodil. Demonstroval mi pokroky při realizaci zadání a zdálo se, že práce bude dokončena tak, aby s její obhabou nemusel být vážnější problém.
Aktivita při dokončování Student mi několik týdnů a dnů před termínem odevzdání posílal části textu, které napsal, a tyto jsem měl možnost komentovat. Některé moje připomínky byly zapracovány, ale již nebylo možné o nich podrobněji diskutovat. Bohužel celý dokončený text jsem již neobdržel.
Publikační činnost, ocenění Není mi známa.
Navrhovaná známka
D
Body
60

Posudek oponenta

Zbořil, František

Z důvodů popsaných výše, především však pro špatnou technickou zprávu, hodnotím bakalářskou práci Michala Cejpka jako nevyhovující / F.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Náročnost zadání Zadání práce považuji za obtížnější, protože jeho cílem bylo prostudovat a použít metody posilovaného a hlubokého učení pro řešení relativně obtížné hry.
Rozsah splnění požadavků zadání Student se v práci zabýval pouze hrou, která je výrazným zjednodušením zadané hry a plně nesplnil především body 2 a 3 zadání, které se týkají metod učení a implementace algoritmů řízení.
Rozsah technické zprávy Rozsah technické zprávy je na spodní hranici (37 stran, 45 normostran), navíc popisy jednotlivých částí jsou značně nevyvážené; některé jsou zcela zbytečné a jiné v textu chybí (podrobněji níže v hodnocení prezentační úrovně této zprávy).
Prezentační úroveň technické zprávy 30 Prezentační úroveň technické zprávy je velmi slabá a její logická struktura je nevyhovující. Především v ní chybí kapitola věnovaná vlastní práci (kapitola 3 je nazvaná "Zhodnocení současného stavu a plán práce (návrh)" a kapitola 4. je již věnována experimentům). Kap. 2.2  je zbytečná, protože nemá žádný vztah k dalšímu textu. "Klíčové koncepty posilovaného učení" popisované v kap. 2.3. jsou popsány podivně až zmateně, symboly použité v rovnicích jsou vysvětlené nedostatečně, nebo jejich popisy zcela chybí. Podobně je tomu v kapitolách 2.4, 2.5 a 2.6. Kap. 3, i přes její zavádějící název, zřejmě měla být klíčovou kapitolou práce. Popisy učení/trénování agentů jsou však popsány nedostatečně a vzhledem ke špatné češtině jsou těžko pochopitelné. V celé práci pak není uveden ani jeden algoritmus, a proto není jasný ani rozsah vlastní programátorské práce studenta.      
Formální úprava technické zprávy 35 Formální úprava práce je stejně špatná, jako její prezentační úroveň. V textu je řada nesrozumitelných vět, překlepů, chybné interpunkce i hrubých gramatických chyb. Student používá i nestandardní, resp. chybné překlady (Markův proces, Hesenské matice).
Práce s literaturou 50 V závěru textu je seznam 26 odkazů na literaturu. Z textu práce však nevyplývá, že by student užitečné informace získané  z těchto pramenů dostatečně využil.
Realizační výstup 50 Realizační výstup je funkční pouze částečně. Spustitelný je hlavní program s pevně nastaveným počtem kroků hry a s možností volby jednoho ze tří algoritmů pro pana X a jednoho ze stejných tří algoritmů pro agenta představujícího policisty. Dva programy pro učení agentů lze sice také spustit, ale nikde v práci není uvedeno, co a jak učí, co znamenají výpisy během učení, ani jak jsou pak využity výsledky tohoto učení.
Využitelnost výsledků Práce jistým způsobem navazuje na několik předchozích bakalářských prací, které zadaný problém řešily jinými přístupy a s nepříliš dobrými výsledky. Výsledky této práce pak v praxi také využitelné nebudou.
Navrhovaná známka
F
Body
40

Otázky

eVSKP id 156221