PAPEŽÍKOVÁ, H. Příprava, charakterizace a aplikační potenciál hydrogelů na bázi (semi)interpenetrovaných polymerních sítí [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta chemická. 2019.
Hana Papežíková se v rámci řešení své bakalářské práce zhostila poměrně náročného úkolu zavést do portfolia hydrogelů, studovaných na pracovišti vedoucího práce, nové semi-interpenetrované polymerní sítě založené na poly-HEMA gelech. Přestože se v případě poly-HEMA gelů obecně jedná o široce studovanou skupinu chemicky síťovaných gelových matric, s ohledem na dosavadní zaměření výzkumného týmu na zcela jiný typ gelových systémů, a také z hlediska jeho velmi omezeného laboratorního vybavení pro syntézu polymerních sítí se jednalo o vskutku průkopnickou práci. Nicméně mohu konstatovat, že se studentka svého úkolu zhostila na výbornou. Trpělivě snášela jednotlivé experimentální obtíže, které s sebou optimalizace procesu syntézy sítí přinášela, a iniciativně navrhovala a testovala možnosti jejich řešení. Také při tvorbě textové formy práce prokázala až výjimečnou samostatnost, schopnost dobře se orientovat v literárních zdrojích, a také vcelku dobrou formulační a jazykovou vybavenost. Výsledky její práce hodnotím jako mimořádně přínosné z hlediska dalšího rozvoje výzkumu a vývoje těchto aplikačně zajímavých gelových systémů na našem pracovišti. Předložený text považuji za zdařilou absolventskou práci, kterou doporučuji k obhajobě a hodnotím stupněm „Výborně (A)“.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Kvalita zpracování výsledků | A | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | A | ||
Závěry práce a jejich formulace | A | ||
Využívání konzultací při řešení práce | A | ||
Celkový přístup k řešení úkolů | A | ||
Splnění požadavků zadání | A | ||
Studium literatury a její zpracování | A | ||
Využití poznatků z literatury | A |
Bakalářská práce pojednává o přípravě „HEMA-gelů“, jejich modifikaci interpenetrující složkou a o základní studii vlastností připravených materiálů. Studentka zjevně musela překonávat nástrahy zdánlivě jednoduché syntézy gelů, poctivě popisuje řadu neúspěšných kroků i konečné nalezení přijatelného syntézního postupu. Pojednání o neúspěšných pokusech v přípravě gelů žádaného vzhledu nepovažují za nedostatek, spíše naopak. Na školicím pracovišti šlo o průkopnickou činnost, se kterou nebyly dosud žádné zkušenosti, přiznání a sepsání potíží je neocenitelné pro další následníky v dané tématice. Práce má standardní členění, teoretická část dostatečně podává obecné základy, v části o soudobých poznatcích se podařilo studentce z rozsáhlého množství pramenů vytáhnout to podstatné jak pro vlastní přípravu gelů, tak pro jejich modifikaci směrem k semi-interpenetrujícím sítím. Experimentální část provádí čtenáře celým syntetickým úsilím a poté prezentuje výsledky studia některých vlastností vybraných materiálů. Práce je napsána poměrně pěkně, překlepů či nepřesností je málo, několik příkladů je uvedeno dále. Formální stránka je na slušné úrovni. Se závěry lze na základě uvedených výsledků souhlasit, odpovídají úrovni bakalářského studia. Zadání práce bylo naplněno. Několik kritických připomínek, které je vhodné si vzít k srdci pro budoucí psaní podobných textů. Obrázek není jméno, takže (kromě začátku věty) nemá mít velké „O“. Na str. 15 působí zmatečně informace o tom, že při stacionární difúzi je koncentrace funkcí času (který se v příslušející rovnici ani nevyskytuje). V rovnici (8) na str. 16 zjevně vypadly nějaké symboly. V textu výsledkové části někdy chybí odkazy na příslušející obrázky, ty mívají nedostatečné popisky – jen složení výchozích směsí. U obr. 32 není pořádně jasno, co je v horní a co v dolní části a jak vlastně souzní s vlastním textem. O charakteristikách UV(?) lampy zmíněné na str. 21 se čtenář nic nedoví. Popis experimentů je potřeba dělat precizně, např. na str. 22 se asi nekapalo barvivo, ale nějaký jeho roztok, v části 4.3. nebývá jasno, co se rozumí roztokem, který se smíchá, zda nejde spíše o kapalnou směs příslušných komponent; píše se tam také o přípravě roztoku fotoiniciací (str. 21). Bakalářskou prací studentka prokázala schopnost vypořádat se se zadaným technickým problémem, tedy na základě literárních poznatků navrhnout odpovídající laboratorní činnost, řešit potíže, které se během ní vyskytly a na závěr vše shrnout do adekvátního technického textu. Práci tak doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků zadání | A | ||
Logické členění práce | A | ||
Kvalita zpracování výsledků | A | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | B | ||
Využití literatury a její citace | A | ||
Úroveň jazykového zpracování | B | ||
Formální úroveň práce – celkový dojem | B | ||
Závěry práce a jejich formulace | A |
eVSKP id 113443