VACH, P. Virtuální zprovoznění automatického odstranění skořepiny odlitku [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2024.
Předložena diplomová práce řeší virtuální zprovoznění odstranění skořepiny z odlitků. Začátek práce je věnován stručné a výstižné rešerši. Následuje systémový rozbor, kde student volí odlitek, technologii odstraňovaní skořepiny a požadavky na pracoviště. Navrhnuté pracoviště obsahuje 3D modely, které jsou z větší části práci studenta. Navrhuje zde například vylepšené řešení tryskací stanice o vynašeč odpadového materiálu a pracoviště doplňuje o samostatný dopravník pro odvoz nedodělků. Tyto vylepšení zvyšují úroveň automatizace. V části virtuálního zprovoznění, řízení a HMI student navrhne úplný algoritmus pro řízení robotické buňky s vyřešeným doplněním palet o nedodělané kusy. Student splnil všechny zadané cíle. Student práci pravidelně konzultoval a pracoval samostatně. Celkově hodnotím prací známkou A.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Hlavními cíli předložené diplomové práce byly návrh a virtuální zprovoznění pracoviště pro automatické odstranění skořepin odlitků. Již na první pohled je jasné, že diplomant práci věnoval množství času, což se pozitivně odrazilo i na její výsledné kvalitě. Rešeršní část práce uvádí do problematiky průmyslových robotů, automatizace a virtuálního zprovoznění. Dále následuje kapitola 4 "Systémový rozbor riešenej problematiky", kde diplomant dopodrobna rozebírá prvky potřebné k úspěšnému návrhu pracoviště. Další kapitolou je návrh pracoviště, kde diplomant nezahálí a velmi komplexně popisuje volbu jednotlivých komponent. Poté následuje kapitola 6 "Virtuálné sprevádzkovanie", která by se spíše měla jmenovat "Tvorba simulačního modelu", jelikož je v ní popsána tvorba simulačního modelu v prostředí Process Simulate nikoliv virtuální zprovoznění. V následující kapitole je velmi výstižně popsána tvorba řídicích PLC algoritmů a HMI. Celkovou strukturu PLC a HMI považuji za logickou a relativně čistou a připravenou pro další rozšiřováni pracoviště. Práce je ukončena kapitolou 8 "Záver a odporúčanie pre prax". Myslím si, že než uvádět doporučení pro praxi, které nemohou být relevantní po vypracování jedné diplomová práce, bylo by vhodnější ponechat standardní kapitolu diskuze, kde mohl diplomant zhodnotit jaké další kroky by udělal, aby práci přiblížil blíže reálnému zprovoznění. Práce je psaná čtivě bez zásadních formálních nedostatků. Práci považuji za velice zdařilou a doporučuji k obhajobě s hodnocením výborně A.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 157950