JANDOVÁ, K. Mikrobiom sýru zrajícího pod mazem a jeho proměna v závislosti na jednotlivých fázích výroby [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta chemická. 2024.
Tématem bakalářské práce studentky Karolíny Jandové byla problematika mikrobiomu sýrů zrajících pod mazem a jeho proměna v závislosti na jednotlivých fázích výroby. Práce byla realizována v rámci spolupráce s výrobním podnikem, kde byl zaznamenán výskyt nežádoucích kontaminantů výroby v podobě plísní. V této spojitosti bylo cílem práce sledování mikrobiálního profilu sýra zrajícího pod mazem, včetně případných kontaminantů ve formě nežádoucích plísní, a to od vstupních surovin po finální výrobek. Za tímto účelem byly použity jak mikrobiologické, tak molekulárně diagnostické metody, v tomto případě konkrétně metoda polymerázové řetězové reakce v reálném čase. Přímo v areálu výrobního závodu studentka osobně prováděla odběry testovaných vzorků, přičemž se podrobně seznámila s technologií výroby. Odebrané vzorky následně podrobila mikrobiologické kultivační analýze, podezřelé kolonie byly posouzeny mikroskopicky. V další fázi provedla vyšetření na základě analýzy DNA získané z odebraných vzorků se zaměřením na sledování profilu celkových bakterii, kvasinek, plísní i konkrétních vybraných mikroorganismů. K řešení bakalářské práce studentka přistupovala velice aktivně, o danou problematiku projevovala vysoký zájem, iniciativu, k dílčím úkolům přistupovala svědomitě a aktivně. Studentka zpracovala podrobnou literární rešerši za využití aktuálních literárních zdrojů. Současně prokázala schopnost samostatné a tvůrčí práce při provádění experimentů, vyhodnocení získaných dat, jejich interpretaci a diskusi. V rámci kontroly podobnosti s jinými dokumenty byla ke dni 19.5.2024 zjištěna míra shody 13 %, práci lze tedy považovat za původní a originální. Obsahem, zpracováním i rozsahem překládaná práce vyhovuje požadavkům kladeným na práci této úrovně. Celkově byly splněny cíle a všechny body zadání bakalářské práce. Studentka tedy splnila všechny požadavky, a proto předloženou bakalářskou práci doporučuji k obhajobě a navrhuji ji hodnotit klasifikačním stupněm A/výborně.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Kvalita zpracování výsledků | B | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | B | ||
Využívání konzultací při řešení práce | A | ||
Celkový přístup k řešení úkolů | A | ||
Splnění požadavků zadání | A | ||
Studium literatury a její zpracování | A | ||
Využití poznatků z literatury | A | ||
Závěry práce a jejich formulace | B |
Předložená bakalářská práce shrnuje problematiku mikrobiomu sýru zrajícího pod mazem. Práce je logicky a celkem přehledně členěna. Celkový počet 59 stran plně splňuje doporučený rozsah. Řešitelka pracovala s bohatým repertoárem literárních zdrojů (celkem 53), což považuji za nadstandartní počet a lze z toho vyvodit, že se do problematiky opravdu hluboce ponořila. Úroveň jazykového zpracování je celkově dobrá, i přesto, že se v textu dopouští řady drobných překlepů, stylistických chyb a nevědeckých výrazů. V úvodu je obecně pojednáno o výrobě sýrů zrajících pod mazem a jsou přehledně popsány jednotlivé kroky zpracování. Následuje rozbor mikroflóry přítomné v jednotlivých fázích výroby a poté je text zakončen výčtem metod pro sledování mikrobiomu, čímž dochází k logickému propojení mezi teoretickou a praktickou částí práce. V teoretickém úvodu bych vytkla pouze pár uvedených nepřesností: - již v abstraktu studentka uvádí větu " V druhé části bylo ze vzorků izolováno DNA….". Tato nepřesnost tedy navozuje dojem, že studentka neví, co to ta DNA je. Naštěstí se patrně jedná o nepozornost, protože ve zbytku textu se "to DNA" již nevyskytuje. - str. 10: V textu prvního odstavce je uváděna kyselost "…od 120SH až 160SH při sušině 32%". Tyto jednotky, které nejsou součástí SI nejsou nikde v textu vysvětleny při prvním použití ani v seznamu zkratek. - str.15: Zde se vyskytuje úsměvná formulace skupin obyvatel, které ohrožuje Listerióza "Listerióza nejvíce ohrožuje mladé, staré, těhotné a osoby se sníženou imunitou". Z formulace tedy vyplývá, že vlastně ohrožuje všechny. - str. 23: Odstavec o PCR-HRM končí větou "Na rozdíl od PCR-HRM je však tato analýza hrubější, teplotě je zvyšována po větších krocích než u HRM analýzy, výsledky jsou však pro potřeby qPCR dostačující [46]". Tato věta je v závěru odstavce o PCR- HRM analýze zavádějící a působí jako vytržená z kontextu a na konci odstavce o PCR- HRM pozbývá smyslu. Kladně hodnotím metodickou část, která je zpracována podrobně a pečlivě. Sekce 5 Výsledky a diskuze obsahuje velké množství dat, obrázků a tabulek, z nichž některá data jsou hůře pochopitelná. Především související Obr. 30 a Tab. 11 nedávají smysl, barevná změt podbarvených buněk v Tab.11 nelze propojit s daty na Obr.30. V Obr.30 navíc chybí jakékoli označení os a tak lze pouze odhadovat co je na které ose vyneseno. Některé experimenty (jmenovitě např.experiment na Obr.32) by si zasloužily větší optimalizaci, protože i sama studentka uvádí tuto potřebu. Abych však jen nekritizovala, pozitivně hodnotím množství provedených testů, protože je znát, že studentka pracovala s velkou základnou vzorků, které byly náročné na zpracování a čas strávený nad analýzou byl jistě také nemalý. Nedostatkem kapitoly 5 Výsledky a diskuze je skutečnost, že práce postrádá onu diskuzi, jediný náznak jsem nalezla na str. 48. Je to pravděpodobně dáno tím, že se jedná o práci propojenou s praktickým využitím v reálném provozu. Kapitola 5.3 Shrnutí výsledků přehledně shrnuje dosažené výsledky. Kapitola 6 Závěr končí poněkud rozpačitým tvrzením, které polemizuje se zdravotní nezávadností finálních produktů. Domnívám se, že ve výsledcích není zcela jasně daná opora pro takové polemiky, protože identifikace DNA fragmentu kontaminujícího agens pomocí PCR ještě neznamená jeho aktivní přítomnost. I přes výše uvedené nedostatky je však tato bakalářská práce kvalitně zpracovaná a doporučuji ji jednoznačně k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků zadání | A | ||
Logické členění práce | A | ||
Kvalita zpracování výsledků | B | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | B | ||
Využití literatury a její citace | B | ||
Úroveň jazykového zpracování | B | ||
Formální úroveň práce – celkový dojem | A | ||
Závěry práce a jejich formulace | B |
eVSKP id 153315