KOLCUNOVÁ, P. Soundscape, Lom Hády [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. 2012.
Pavlína Kolcunová se ve své práci zabývá lokalitou lomu Hády. Nepřehlédnutelná dominanta nad brněnským panoramatem se opakovaně stává stimulem pro množství ideí a projektů, které počítají s jejím nejlépe komerčním využitím. Proti tomuto obecnému trendu se autorka vymezuje již v úvodní analytické části, kde vyčerpávajícím způsobem objevuje akustická specifika hluku velkoměsta v odrazu narušených skalních stěn. Nezbytná místní pozorování doplňuje o kapitoly z psychologie, akusticky atp., jež následně v historickém kontextu koření galerií bizarních odposlouchávacích zařízení. Výsledné předložené řešení pak do hádeckého lomu vkládá akustický park - soundscape, který ve svém základním ideovém pojetí odkazuje k vzácným světovým realizacím. Pečlivě komponovaná prostorová sestava povrchových ocelových příhradovin i řetězených podzemních komor nabízí návštěvníkům pestrou paletu zvukových i vizuálních vjemů s důrazem na osobní interpretaci. Doplnění stacionárních atrakcí akustických zrcadel, větrné harfy a dalších dynamickými provozy galerie, kavárny, příležitostného ubytování a především přírodního amfiteátru se zázemím otevírá hádecký lom široké veřejnosti a nabízí jedinečné využití tohoto brněnského unikátu na světové úrovni. Kolcunová prokázala schopnost tvorby silného racionálního konceptu a jeho nekompromisního přepisu do konkrétního řešení. Předloženou práci hodnotím jako výjimečnou a s potěšením doporučuji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Přístup studenta ke zpracování | A | tvůrčí s hlubokým citem k tématu i lokalitě |
Práce plně prokazuje schopnost diplomantky navrhovat i náročnější stavby, být v praxi nebudou mít tak solitérní charakter. Předloženou práci doporučují k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Urbanistické řešení | A | Diplomantka řeší rozsáhlý prostor bývalého vápencového lomu Hády, kde se z bývalé devastace květnaté lesostepi postupným zpřírodněním vyvíjí romantický skalnatý přírodní areál. Proti lesostepí má však zajímavou akustikou zvláštnost: odráží mětskou zvukovou krajinu - soundscape Brna. Zvukový - spíše hlukový - urbanismus města je analyzován a promítnut do skalnatých stěn. Vůči městu a blízkým okolním sídlištím je však prostor izolován zelení, i když je dobře přístupný pěšími i cyklisty. V lomu vznikají dvě akusticky zcela čisté oázy. Grafické zobrazení pěti prvků soundscape a jejich komponentů přechází do abstraktniho výtvarna. Roztodivné válečné zvukové lokátory blížících se letadel poslal radar do propadliště dějin. Navrhované objekty kavárny, amfiteátru, větrné harfy, galerie a akustického lokátorů jsou situovány v souladu s jednotlivými prostory lomu, ne tak objekty příležitostného ubytování a tvůrčích dílen. Snad by mohl být uchopen i efekt šumících (dešťových) vod po skalinách. Není jasný systém cest mimo hlavní výrazné cesty a úprava povrchu mezi nimi. | |
Architektonické řešení | A | Architektonicky je soubor exkluzivních staveb komponován jako hi-tech konstrukce, jejíž průzračnou strukturou proniká skalnatých svah s počínající zelení a integruje architektonické dílo s přírodním prvkem. Jednotlivé atraktivity romantického areálu jsou vyjádřeny svébytnými architektonickými kreacemi, jimž dominuje větrná - zvuková harfa a konzola kavárny. Je využit efekt odrazu ve vodní hladině, ale není zřejmá barevnost pravděpodobně neutrálních jednobarevných objektů. Architektura podzemních prostor se světlými střílnovitými okny přispívá k objevnosti a dobrodružnosti celého souboru. Naopak černá kubická hmota ubytování a příležitostných dílen, která předpokládá delší než návštěvnický pobyt, by při umístění pod skalní stěnou měla využít přírodních prvků kamene a drobné zelené a tím s masívem alespoň mírně korespondovat. Tím, že jednotlivé objekty s vlastním architektonickým výrazem předpokládají určitý způsob putování je scénář návštěvníků vysoce přitažlivý a dynamický. Využití lomových tvarů přirozeně vedlo autorku k formování amfiteátru i dalších odpočinkových ploch. | |
Provozní řešení | A | Při výše zmíněném dynamickém charakteru putování celým krajinným areálem je provoz jasný, v podzemním bludišti o to kontrastnější. Klidová část, tj. kavárna a amfiteátr, znamenají vhodnou pauzu při putování. Vše doplněno permanentními zvuky vytváří jedinečný efekt. V dispozici kavárny je v podlaží šaten herců pouze WC invalidy a personálu, herci mají hygienu jen na výše umístěné mezipodestě. Při možné výši návštěvnosti by bylo vhodné uvažovat o restauraci. | |
Technicko konstrukční řešení | A | Vynalézavá a efektní variace na téma hi-tech se zda být i při náročnosti např. větrné harfy velmi reálná a dobře udržovatelná. Konstrukce ubytování a dílen tuto hi-tech strukturu vyjadřují méně. Oponent postrádá konstrukční detail. | |
Formální úroveň | A | Grafické vyjádření je adekvátní neobvyklé idei zvukové krajiny. Chvějivé mlžné analýzy hlukových map Brna i odrazu v ortofoto areálu lomu s provozem cest a směry zvuku mají až poetickou nótu. Kontrastující verneovští váleční odposlouchávači přinášejí jistou dávku humoru. |
eVSKP id 51090